Pár slov od stavitelů tratí

5.5.2016

foto Pár slov od stavitelů tratí

Přidán rozhovory s Honzou Pickem (štafety) a sbírka je tímto kompletní!

Radim Hošek (KOB Dobruška), sprintové štafety

Daniel Wolf (OOB TJ Turnov), kvalifikace a finále sprintu, vedoucí úseku stavby tratí

Filip Stárek (OOB TJ Turnov), kvalifikace klasické trati

Martin Janata (Oddíl OB Kotlářka), finále klasické trati

Adam Chromý (SK Žabovřesky Brno), kvalifikace krátké trati

Jakub Weiner (OK Slavia Hradec Králové), finále krátké trati

Jan Picek (OOB TJ Tatran Jablonec nad Nisou), štafety


RADIM HOŠEK (KOB Dobruška), SPRINTOVÉ ŠTAFETY (ukázky mapy a terénu)

 

Ahoj Radime, kdy jsi byl s nabídkou na stavbu tratí osloven a jak na ní došlo?

Tak jsem to dohledal, 16.listopadu 2013. Docela mě to překvapilo, ale Aljoša dobře věděl, že takovou nabídku neodmítnu.

 

Jaké větší závody jsi na české o-scéně postavil?

Já pocházím z orientačně zaostalé oblasti (pozn. i přes klubovou příslušnost je Radim od Českých Budějovic), takže jsem sice neměl moc příležitostí stavět větší závody, ale zase jsem postavil poměrně hodně těch menších. Naposledy jsem stavěl sprintovou etapu vícedenních závodů Advanta Cup, pro nějakých 1000 závodníků.

 

S jakými představami jsi s prací začínal a jak se ti je podařilo naplnit?

První myšlenka byla postavit závod, který bude férový a nebude předem odhadnutelný. Dost mě zklamalo třeba MS ve Skotsku, kde i vlivem chybějícího embarga všichni byli tak dobře teoreticky připravení, že pak při závodě samotném už nebylo co řešit. Ale jestli se podaří závodníky překvapit, to se ukáže až 21.května.

 

Byly nutné nějaké kompromisy pro potřeby televizního přenosu?

Spolupráce s televizí byla jeden z aspektů, na který jsem se hodně těšil. Nutí to stavitele dívat se na prostor trochu jinýma očima. Nakonec byly představy režiséra Karla Jonáka s mojí koncepcí tratí kompatibilní. V přímém přenosu ukážeme všechny krásy města Bruntál, zbylé části trati vyplní (doufejme, že zajímavý) GPS tracking. Teď snad jen řešíme, jak dostat optické kabely od kamer tam, kde je potřebujeme.

 

Mapa musí odpovídat standardům IOF, což zpravidla znamená, že některé objekty, na které jsme zvyklí, musí pryč – spatřoval jsi z tohoto důvodu nějaký rozdíl oproti stavitelské práci pro domácí závod, tedy například omezený výběr objektů?

Sprintové mapy v ČR podle mě netrpí takovým nešvarem, že by zobrazovaly něco, co tam podle ISSOMu nepatří. Čitelnost na prvním místě, to je to, co se Staroušem ( pozn. - Jan Fátor - mapař sprintových prostorů ME) řešíme. Cennými připomínkami k mapě přispěl i Tomáš Dlabaja. Co se týče objektů kontrol, není problém. Kde objekt chybí, jsme schopni jej zbudovat.

 

Provázely práce nějaké nečekané a/nebo zásadní zvraty, resp. nějaké netypické situace ?

Nejzásadnějším zvratem bylo zařazení sprintových štafet do programu. Původně jsem se chystal stavět kvalifikaci middlu, ale někdy v létě 2014 přišel Aljoša s tím, že se budou dělat i sprintové štafety. Tak jsem kývnul, je to nová disciplína, a proto jsem ji přijal jako velkou výzvu a částečně i možnost podílet se na jejím vývoji. Během loňského MS ve Skotsku, když padlo finální rozhodnutí o zařazení SŠ do programu ME, už byly tratě blízko své finální podobě.

 

Když člověk pořádá pro svůj oddíl, většinou to nemá tak daleko, asi to při takové vzdálenosti byla trochu komplikace?

Bruntál je na přivrácené straně hor, takže vlakem se tam dá dostat z Prahy, kde pracuji, za nějaké čtyři hodiny, to není tak zlé. Ale je pravda, že jen málokam to trvá déle.

 

Jakou zvěř jsi dosud spatřil při práci ve „svém“ prostoru?

Bruntál je město v ČR proslavené zejména lovem zubatých žab, což je taková lokální obdoba skotské Lochnesky. Asi 200 metrů od arény jsem potkal ježka, ale to je, co se živých zvířat týče, asi všechno.

 

Utkvěl ti nějaký konkrétní závod na krátké trati v paměti, třeba právě i pro jeho stavbu?

Hodně zásadní bylo pro mě první MČR ve Smiřicích, který stavěl Eda Šmehlík a na kterém tak trochu rozkryl, že SŠ nejsou jen kombinací sprintu a štafet, ale mají některé svoje charakteristiky, které ani u sprintu ani u štafet nejsou. A tím také ukázal některé směry, kterými se při stavbě vydat.

 

Troufneš si tipnout, kdo by tvoje tratě mohl vyhrát?

Já myslím, že největšími favority zůstávají Dánové. Medaili bych moc přál Švýcarsku, hlavně kvůli Judith Wyder jako náplast za loňské sprintovky na MS, a taky domácí české reprezentaci.


DANIEL WOLF (OOB TJ TURNOV), KVALIFIKACE A FINÁLE SPRINTU (ukázky mapy a terénu); VEDOUCÍ ÚSEKU STAVBY TRATÍ

 

Ahoj Dane, kdy jsi byl s nabídkou na stavbu tratí osloven a jak na ní došlo?

Ahoj. Nabídku stavět tratě při ME v Jeseníku jsem dostal v podstatě hned po přidělení závodu v září 2013, a to přímo od předsedy organizačního výboru Davida Aleše. Bral jsem to jako poctu a výzvu, tak jsem nabídku přijal. Sice jsem jako „middlař“ přijal nabídku stavět kvalifikaci závodu na krátké trati, ale o pár měsíců později jsem byl z personálních důvodů a díky mým závodnickým zkušenostem převelen na kvalifikaci sprintu. O dalších pár měsíců později jsem byl osloven s další nabídkou, a to na post vedoucího úseku stavby tratí a záhy po přijetí této funkce jsme museli řešit další personální změny, a tak jsem vzal na svá bedra i finálový závod ve sprintu.

 

Jaké větší závody jsi na české o-scéně postavil?

Na české o-scéně jsem postavil již celou řadu závodů. První byl regionální závod Ještědské oblasti již v 15 letech, v 16 letech jsem poprvé stavěl etapu letních vícedenních mezinárodních závodů Pěkné prázdniny s OB v Českém ráji, které od té doby již 10 let pravidelně připravuji. Zajímavé je, že naprostá většina závodů, které jsem stavěl, byly na krátké trati. Sprinty jsem dosud stavěl paradoxně pouze dva, ale oba byly oblastním mistrovstvím. Klasickou trať jsem stavěl jako závod Českého poháru poprvé až v roce 2014, letos si kromě ME zkusím ještě Český pohár štafet.

 

S jakými představami jsi s prací začínal a jak se ti je podařilo naplnit?

Od první představy k finální verzi tratí uplyne vždy mnoho času, práce a změn. Základní představa ale je postavit zajímavý a zábavný sprint evropské (světové) úrovně v typickém malém českém městě. Jestli se mi ji podaří naplnit, posoudí nejlépe závodníci při úvodním víkendu ME.

 

Byly nutné nějaké kompromisy pro potřeby televizního přenosu?

Ano, zrovna na sprintových závodech, které půjdou živě do televize (finále sprintu a sprintové štafety) jsme museli kvůli přenosu udělat nejvíce změn. S režisérem přenosů Karlem Jonákem jsme domluvili na první pohled pouze velmi kosmetický posun třech kontrol kvůli hezkým televizním záběrům. Kdo ale někdy stavěl závod ve sprintu tak ví, že i mírný posun jedné kontroly si vynutí posun další tak, aby zůstal zachován zajímavý postup, a dominový efekt vám tak přestaví celou trať.

 

Provázely práce nějaké nečekané a/nebo zásadní zvraty, resp. nějaké netypické situace?

Přípravy každého závodu provázejí změny a zvraty, jinak by to přeci byla nuda. Mě naštěstí potkaly pouze v samotném počátku pořádání, dnes již pár let zpátky, kdy jsem se nejprve připravoval na stavbu middlu, posléze jsem si připravil sprint v Lázních Jeseník, načež mi byl můj závod přesunut kvůli televizi do města Jeseník, no a nakonec jsem se stejně vrátil i do prostoru lázní. Teď jen doufám, že nás již žádné komplikace nečekají a budeme moci uspořádat závod v plánovaném rozsahu.

 

Když člověk pořádá pro svůj oddíl, většinou to nemá tak daleko, asi to při takové vzdálenosti byla trochu komplikace?

Samozřejmě je to komplikace. Běžně se do terénu dostanu z domu do několika minut, do Jeseníku mi cesta zabere běžně i čtyři hodiny. Ale aby to bylo fér, tak byl pro ME zvolen takový prostor na konci světa, kam to má v rámci České republiky daleko úplně každý.

 

Lze odhadnout čas, který jsi tomu doteď věnoval? Doma u stolu/počítače, v terénu, na cestách.

S ohledem na vzdálenost jsem byl v Jeseníku dosud šestkrát. Sám, doprovázet IOF kontrolory, ladit TV záběry apod. To znamená, že jsem kvůli ME proseděl již dva dny čistého času za volantem, dalších několik hodin v terénu či na schůzkách a doma spousty hodin u počítače. Jelikož jako vedoucí stavby tratí musím navíc koordinovat i stavbu všech ostatních závodů a v první instanci tyto připomínkovat a oponovat, pravidelně trávím další hodiny prací na ostatních tratích. A minimálně jednou týdně pořádáme telekonference, při nichž na lince Turnov - Vsetín (díky moderním technologiím jen na dálku) diskutujeme a oponujeme tratě s národním kontrolorem Romanem Zbrankem. Nyní mě před samotným ME čekají ještě dva víkendy v terénu na začátku dubna a potom týden před závody.

 

Jakou zvěř jsi dosud spatřil při práci ve „svém“ prostoru?

Naposledy zuřivého francouzského buldočka, kterému se zjevně nelíbilo, že jsem plánoval schovat kontrolu za strom, na který se jal vykonat svou potřebu.

 

Jakožto stavitele sprintu, utkvěl ti v paměti nějaký konkrétní závod ve sprintu, třeba právě i pro jeho stavbu?

Jako závodník jsem nikdy nebyl sprinter a kromě pár světlých momentů na juniorských MČR a MED se mi nikdy nepodařilo se ve sprintu výrazněji prosadit, přesto mě sprinty velmi baví a běhám je rád. V paměti mi nejvíce utkvěl sprint v dánském Aalborgu při JMS 2010, kde jsem se totálně chytil staviteli na udičku a obrovskou paralelní chybou si uřízl ostudu. V Čechách se mi nejvíce líbil sprint v Táboře a ve světě jsem nejhezčí sprint běžel ve španělském Cehegínu a portugalském Monsantu. Nutno ale podotknout, že to nebylo ani tak stavbou, ale terénem, kde se stavba snad ani nedá výrazněji pokazit.

 

Troufneš si tipnout, kdo by tvoje tratě mohl vyhrát?

Neznám ještě nominace jednotlivých týmů, natož nominace na jednotlivé závody v rámci ME, ale kromě rychlých dánských a švýcarských sprinterů, je mým černým koněm na medaili Belgičan Yannick Michiels (pozn. - ten z důvodu zranění nakonec nepřijede). Nicméně jsem patriot, a tak věřím, že zvítězí Vojta Král a Denisa Kosová.


FILIP STÁREK (OOB TJ TURNOV), KVALIFIKACE KLASICKÉ TRATI (ukázky mapy a terénu)


Ahoj Filipe, kdy jsi byl s nabídkou na stavbu tratí osloven a jak na ní došlo?

Oslovil mě Aljoša v roce 2014 na podzim a bral jsem to jako výzvu.

 

Jaké větší závody jsi na české o-scéně postavil?

Pravidelně jsem v minulých letech řediteloval a stavěl Pěkné prázdniny, dřív nějaký ten nároďák.

 

S jakými představami jsi s prací začínal a jak se ti je podařilo naplnit?

Představy a skutečnost se trochu lišily. Hodně jsem upravil představy po návštěvě terénu, který je na klasiku hodně specifický zejména malým počtem objektů, podložkou a dalšími věcmi. Postupně se dost upravovala velikost prostoru, takže tratě se několikrát zásadně měnily. Ale to k takovéto akci asi patří. Výsledný určený prostor  klade docela velké nároky na sladění všech požadavků na stavbu tratí.

 

Mapa musí odpovídat standardům IOF, což zpravidla znamená, že některé objekty, na které jsme zvyklí, musí pryč – pokud les i tak objekty příliš neoplývá, vyplýval z toho nějaký rozdíl od stavitelské práce pro domácí závod?

Omezení objektů (plošinky, vývraty, stromy) mě stavbu tratí ovlivnilo dost, už tak je tam vhodných objektů netypicky málo. Ale vypořádat se s tím stavitel musí, snad to nebude na úkor kvality tratí.

 

A byly nutné nějaké kompromisy pro potřeby televizního přenosu? TV mě nijak zásadně stavbu tratí neovlivnila, vzhledem k charakteru terénu určité potíže dělala společná radia.

 

Provázely práce ještě nějaké nečekané a/nebo zásadní zvraty, resp. nějaké netypické situace?

Výše zmíněné postupné zmenšování prostoru práci na stavbě tratí poněkud komplikovalo.

 

Když člověk pořádá pro svůj oddíl, většinou to nemá tak daleko, asi to při takové vzdálenosti byla trochu komplikace?

Vzdálenost je samozřejmě pro mě s časových důvodů dost nepříjemná, jezdíme přes Polsko, ale s tím se muselo počítat. V zásadě moje zkušenost je taková, že pořádání v takovém místě na takové úrovni je spíš pro mladé a svobodné pány, nejlépe studenty. Anebo pro profesionály. Mmch. překvapilo mě, že mezi 30 lidmi z hlavních  organizátorů není ani jedna žena.

 

Jakou zvěř jsi dosud spatřil při práci ve „svém“ prostoru?

Uprostřed mého prostoru je hlavní „nocležiště“ jelení zvěře, což přinášelo občas silné zážitky zvláště ve sněhu, kdy jeleni vyskakovali ze záhrabů.

 

Troufneš si tipnout, kdo by tvoje tratě mohl vyhrát?

Kdo vyhraje nevím, u kvalifikace o to ani tak nejde. Každopádně uspějí perfektně běžecky a silově vybavení běžci se silnou vůlí a "tahem" na branku v těžkém terénu.

 


MARTIN JANATA (Oddíl OB Kotlářka), FINÁLE KLASICKÉ TRATI (ukázky mapy a terénu)


Ahoj Martine, kdy jsi byl s nabídkou na stavbu tratí osloven a jak na ní došlo?

S nabídkou mě oslovit náčelník (Aljoša), a když jsem se po čase rozmyslel, že vlastně na to tolik času mít nebudu, tak již bylo pozdě couvnout.

 

Jaké větší závody jsi na české o-scéně postavil?

V Čechách jsem stavěl nebo dělal hlavního rozhodčího při několika závodech Českého poháru. Dále také u několika etap naším oddílem každoročně pořádaných vícedenních závodů Velikonoc ve skalách (dříve Pražských Velikonoc).

 

S jakými představami jsi s prací začínal a jak se ti je podařilo naplnit?

S prací jsem začínal návštěvou prostoru závodu, při níž jsem si tedy udělal bližší představu o průběžnosti terénu a množství objektů pro umístění kontrol v terénu. Postavení závodů v pro mě nezvyklém terénu (Velikonoce ve skalách pořádáme ve skalních městech, kdy se všechny objekty ani na mapu nevejdou) bylo výzvou, s kterou jsem se snažil co nejlépe popasovat.

Velká část objektů, které by byly pro umístění kontrol v českém prostředí použitelné (vývraty, plošinky), byly navíc s ohledem na klíč ISOM z mapy vypuštěny.

 

Provázely práce nějaké nečekané a/nebo zásadní zvraty, resp. nějaké netypické situace?

Byla několikrát měněna koncepce tratí s ohledem na tratě semifinále, které se běží ve stejném prostoru. S tím se nicméně dalo počítat.

 

Jakou zvěř jsi dosud spatřil při práci ve „svém“ prostoru?

V prostoru se vyskytují stáda jelenů, osobně jsem zatím potkal pouze jedno čtyřčlenné.

 

Jakožto stavitele klasiky, utkvěl ti v paměti nějaký konkrétní závod na klasice, třeba právě i pro jeho stavbu?

Jako nereprezentant nemám zkušenosti z vrcholných mezinárodních akcí. Kromě závodů v Čechách každoročně absolvuji jedny letní vícedenní závody různě po Evropě. V paměti mi neutkvěl nějaký konkrétní závod na klasické trati. Závody se mi líbí spíše typem terénem než stavbou. Jde zejména o závody v detailních terénech (mimo jiné například v horských lesích a lesích severského typu) bez husté sítě stop a pravidelné šachovnice pasek, které zpravidla velmi zjednodušují orientaci v českých lesích.

 

Troufneš si tipnout, kdo by tvoje tratě mohl vyhrát?

Na tratích nejsou žádné chytáky ani kontroly na náhodu, vyhraje jistě ten nejlepší. Pokud bych se podíval na dosavadní letošní výsledky, tak na POM a NAOM vyhráli Thierry Gueorgiou a Annika Billstam (ani jeden z nich však na ME nepřijede – pozn.), respektive Tove Alexandersson.


ADAM CHROMÝ (SK ŽABOVŘESKY BRNO), KVALIFIKACE KRÁTKÉ TRATI (ukázky mapy a terénu)

 

Ahoj Adame, kdy jsi byl s nabídkou na stavbu tratí osloven a jak na ní došlo?

Jednou mi prostě zavolal Dan Wolf, že si na mne s Aljošou vzpomněli a jestli to nechci dělat ...

 

Jaké větší závody jsi na české o-scéně postavil?

V minulosti jsem stavěl celostátní závod na middlu nebo kvalifikaci na MČR na middlu, dále kvalifikaci na MČR na long, možná i něco dalšího, ale to už si nepamatuji :-). Kromě toho každoročně stavím sprintový závod a taky mnoho tréninků ... Middle je mi však nejbližší, protože jsem se vždy v tréninku soustředil na kvalitní a precizní práci s mapou, která se nejvíce hodí při závodu na middlu.

 

S jakými představami jsi s prací začínal a jak se ti je podařilo naplnit?

Mým cílem bylo od začátku vytěžit z terénu maximum a připravit tak závod, který si zaslouží být součástí Mistrovství Evropy. To, že jde „jen“ o kvalifikaci u mne nemělo žádnou váhu, stavěl jsem to stejně svědomitě, jako by šlo o finále mistrovství galaxie. Nyní je vše připraveno a jsem zvědavý, co na to bude světová špička říkat.

 

Mapa musí odpovídat standardům IOF, což zpravidla znamená, že některé objekty, na které jsme zvyklí, musí pryč - spatřoval jsi z tohoto důvodu nějaký rozdíl oproti stavitelské práci pro domácí závod, tedy například omezený výběr objektů?

Standardy IOF musí odjakživa splňovat všechny mapy, tedy i ty domácí. Ještě donedávna bylo smutné, že u nás se jejich dodržování nevyžadovalo a dokonce se často podporovalo jejich nedodržování - kdo udělal mapu, která byla „nečeská“, byl negativně hodnocen. Čeští reprezentanti pak bývali v zahraničí nemile překvapeni, když běželi na mapě dle standardů.

Naštěstí se to však v posledních letech změnilo k lepšímu - čeští mapaři mapují mnohem více v zahraničí, kde je splnění ISOM většinou striktně vyžadováno a naučili se tak vytvářet mapy v jednotném světovém stylu. Když jsem tedy od Martina Kratochvíla dostal mapu, která není typicky česky přeplácaná, rozhodně mi na ní nechyběly objekty, ale byl jsem naopak nadšen, že vše co je v mapě je opravdu jasné. Rozdíl ve stavitelské práci byl tedy ten, že jsem měl vše jednodušší a byla radost s ní pracovat. Mohl jsem se spolehnout, že téměř na každý objekt na mapě mohu dát kontrolu, protože jsou tam jen ty jasné. A oddychl jsem si, že mohu uklidnit zděšené cizí závodníky trénující na starších českých tréninkových mapách, že nemusí mít strach, protože ty závodní budou dle současných světových zvyklostí.

 

Provázely práce nějaké nečekané a/nebo zásadní zvraty, resp. nějaké netypické situace ?

Přestože moje mapa byla hotová jako poslední ze všech, měl jsem na přípravu tratí hodně času. Se základní koncepcí jsem začal rok a půl dopředu a nenechával jsem nic na poslední chvíli a žádné problémy tedy nenastaly. Nyní je naprosto vše hotovo a připraveno.

 

Když člověk pořádá pro svůj oddíl, většinou to nemá tak daleko, asi to při takové vzdálenosti byla trochu komplikace?

Nějaké komplikace jsem nepociťoval. Příprava tratí většinou vyžaduje hodně práce u počítače a to je jedno, jak je člověk daleko. Na ladění v terénu mi pak díky výborné mapě stačily čtyři víkendové návštěvy.

 

Jakou zvěř jsi dosud spatřil při práci ve „svém“ prostoru?

Kromě běžné lesní zvířeny jako jsou aligátoři, krajty, anakondy a černé vdovy jsem se s ničím zvláštním nesetkal. Spíš mne překvapil strom, který se na mé poslední návštěvě terénu zlomil pod tíhou ledu kousek vedle mne.

 

To zní nebezpečně ... Je opravdu terén kvalifikace middlu tak netypicky drsný?

Samozřejmě, že není. Jde o celkem klasický jesenický les. Netypické bylo spíše počasí, které doprovázelo moji zatím poslední návštěvu v polovině března. Doufám, že v květnu již tolik sněhu nebude, i když v některých severních svazích nějaké sněhové zbytky asi nemohu úplně vyloučit. Jen tak mimochodem - při poslední prohlídce tratí terénu jsem nachodil 20,5km s převýšením 830m ve sněhu po kotníky v nižších partiích a po kolena v horních partiích.

 

Troufneš si tipnout, kdo by tvoje tratě mohl vyhrát?

Myslím, že bych to mohl vyhrát já. Ale ještě uvidím, zda dostanu od IOF výjimku, abych mohl na své trati startovat. Ale snad to nebude velký problém.


JAKUB WEINER (OK Slavia Hradec Králové), FINÁLE KRÁTKÉ TRATI (ukázky mapy a terénu)

 

Ahoj Kubo, kdy jsi byl s nabídkou na stavbu tratí osloven a jak na ní došlo?

Oslovil mě vedoucí organizačního týmu (David Aleš) na podzim 2013. O pozadí této volby můžu jenom spekulovat, možná v tom nějakou roli sehrála etapa, kterou jsem stavěl na doprovodných závodech při JWOC 2013 v Hradci Králové.

Nebo také můj blog, na kterém pravidelně vyzdvihuji svá díla do nesmírných výšin, ostatní závody podrobuji nemilosrdné a zdrcující kritice, přičemž tím možná vytvářím dojem, že jsem geniální stavitel ;-)

 

Jaké větší závody jsi na české o-scéně postavil?

To je dobrá otázka ;-) Právě tu zmíněnou etapu JWOC Tour, potom jeden závod Národního žebříčku B a jinak řadu nezapomenutelných oblastních závodů. Zatím poslední byl společný pro tři oblasti, takže počtem závodníků byl vlastně velký.

 

S jakými představami jsi s prací začínal a jak se ti je podařilo naplnit?

Ještě se vrátím na začátek. Když mně David Aleš říkal o mistrovství Evropy, tak jsem si nejdřív myslel, že jde asi o „nějaké“ ME dorostu. Když jsem zjistil skutečnost, celého mě oblil studený pot. Takže jsem začal pracovat se sevřeným sedacím svalstvem a to ostatně trvá dosud.

Jinak jsem věděl terén a disciplínu, což už samo o sobě dávalo silné vodítko. Myslím, že se dá říct, že obecné principy (dané základní charakteristikou disciplíny), kterými jsem se řídil, se naplnit podařilo.

 

Byly nutné nějaké kompromisy pro potřeby televizního přenosu?

Na začátku prací (tj. podzim 2013) jsme měli zrovna čerstvou zkušenost z právě proběhlého MS juniorů, které přenášela televize, takže jsme zhruba věděli jaké omezení pro tratě takový živý přenos představuje.

V počáteční fázi to vypadalo, že „kompromis“ je slabé slovo, nicméně ve výsledku poměrně s překvapením zjišťuji, že na kvalitě tratí by nemusel být žádný kompromis vůči potřebám televizního přenosu ani patrný.

 

Mapa musí odpovídat standardům IOF, což zpravidla znamená, že některé objekty, na které jsme zvyklí, musí pryč – spatřoval jsi z tohoto důvodu nějaký rozdíl oproti stavitelské práci pro domácí závod, tedy například omezený výběr objektů?

No, je pravda, že původní mapa prostoru doznala v některých partiích výrazných změn. V některých místech třeba ubylo objektů, na druhou stranu žádný výrazný zásah do výsledné podoby tratí to neznamenalo. Ani bych proto nerozlišoval způsob stavby tratí pro domácí závod a mezinárodní.

 

Provázely práce nějaké nečekané a/nebo zásadní zvraty, resp. nějaké netypické situace ?

Netypické situace ne, nečekaný zásadní zvrat byl jeden, když došlo ke změně umístění arény. Vypadal jako velká komplikace, ale nakonec bych řekl, že ve výsledku tratím dokonce i prospěl.

 

Když člověk pořádá pro svůj oddíl, většinou to nemá tak daleko, asi to při takové vzdálenosti byla trochu komplikace?

To je pravda. Z Hradce Králové mně to připadalo strašně daleko. Paradoxně ale nakonec patřím k těm pořadatelům, kteří to mají spíš blíž, takže si vlastně nemůžu stěžovat.

Je trochu mrzutost, když si hned nemůžete ověřit nějakou myšlenku, která vás napadne u stolu, ale nakonec se mi povedlo několikrát na vlastní oči vidět vše, co jsem chtěl a potřeboval.

 

Utkvěl ti nějaký konkrétní závod na krátké trati v paměti, třeba právě i pro jeho stavbu?

Když jsme byli v roce 1997 jako diváci na Mistrovství světa v Norsku, tak jsme si proběhli právě krátkou trať, resp. tehdy to byla ještě ta kratší forma.

Při soustředění ve Švédsku v roce 2005 jsme také navštívili middle Mistrovství světa 2004, ve kterém Thierry Gueorgiou obhajoval (nakonec úspěšně) svůj premiérový titul mistra světa a který následně neuvěřitelně detailně popsal.

Do třetice se rozhovořím o už několikrát zmíněném Juniorském Mistrovství světa 2013, kde bylo inspirativní - místy zpovzdálí a místy blíže - sledovat práci na sportovně technickém konceptu. Speciálně samozřejmě obou stavitelů - Radka Novotného a Michala Jedličky. Já jsem tam figuroval také jako jeden z roznašečů všech závodů, pokud se bavíme o middlech, tedy i toho úžasného na Závoře. Povedl se i televizní přenos a pořadatelé myslím dlouho nezapomenou na tahání televizních kabelů do balvanového prudkého kopce ;-)

 

A třeba vlastně jestli se dá odhadnout čas, který jsi tomu doteď věnoval…? Doma u stolu/počítače, v terénu..

Možná se odhadnout dá, ale nesleduji to. Prioritní je kvalita výsledku a kolik času jsem s tím strávil je nepodstatné.

Samozřejmě, že hodně ;-) I přesto, že tentokrát jsem nestavěl závod o mnoha kategoriích, ale s béčkovým finále vlastně jenom 4 tratě. Ale to je řeč jen o EOC. Stavěl jsem také závod Českého poháru, který proběhne den poté, takže jsem těm čtyřiceti tratím stejně neunikl ;-)

 

Jakou zvěř jsi dosud spatřil při práci ve „svém“ prostoru?

Taky dobrá otázka. A aktuální. Zrovna při zatím poslední návštěvě terénu (13. 3. 2016) dva kance jako stodoly. Minule jsem měl navíc nevšední zážitek, když jsem ve stejném místě zahlédl majestátně kráčet velkého jelena. No a v neposlední řadě se vždy leknu, když se mně pod nohami objeví výstražně zbarvený mlok skvrnitý ;-)

 

Troufneš si tipnout, kdo by tvoje tratě mohl vyhrát?

Ano a zároveň to je můj cíl. Ta a ten nejlepší ;-) To by pro mě bylo potvrzení, že tratě byly postaveny správně.

Samozřejmě přeji úspěch české reprezentaci a jsem pochopitelně zvědavý, jak tratě zvládnou všechny hvězdy, které vždy sleduji na podobných akcích u online přenosů a GPS záznamech.

 


JAN PICEK (OOB TJ Tatran Jablonec nad Nisou), ŠTAFETY (ukázky mapy a terénu)

 

Ahoj Honzo, kdy jsi byl s nabídkou na stavbu tratí osloven a jak na ní došlo?

Oslovil mě Aljoša v září 2013. Pochopitelně mě to potěšilo, nicméně jsem si vzal tři týdny na rozmyšlenou, protože jsem nevěděl, zda to časově budu zvládat a hlavně bylo 14 dní před naším MČR, tak jsem měl hlavu úplně jinde ;). Původně jsem měl stavět finále middlu, nakonec jsme si disciplíny prohodili s Kubou Weinerem.

 

Jaké větší závody jsi na české o-scéně postavil?

Podílel jsem se na stavbě pro MČR na krátké trati 2010 a MČR štafet a družstev 2013.

 

S jakými představami jsi s prací začínal a jak se ti je podařilo naplnit?

Měl jsem představu postavit moderní štafetový závod a jak se to podařilo naplnit už musí zhodnotit sami závodníci ;). Velký důraz jsem kladl na férovost a vyrovnanost farst.

 

Můžeš aspoň naznačit – abychom neprozradili příliš - co pro tebe dělá štafetový závod moderním?

Pro mě to znamená trať, která by obstála i při klasickém závodě, opticky dobře vypadala, ale zároveň dostatečně férová pro všechny úseky.

 

Byly nutné nějaké kompromisy pro potřeby televizního přenosu?

Na nějaké kompromisy bylo nutné přistoupit, některé kontroly jsem volil vysloveně pro TV. Podmínky pro přenos však výrazně nenabouraly moji koncepci tratí. Na začátku dubna ale přijede podruhé tým České televize, tak doufám, že nevzejdou další požadavky na úpravu tratí.

 

Mapa musí odpovídat standardům IOF, což zpravidla znamená, že některé objekty, na které jsme zvyklí, musí pryč - spatřoval jsi z tohoto důvodu nějaký rozdíl oproti stavitelské práci pro domácí závod, tedy například omezený výběr objektů?

V tomto problém vůbec nebyl. U nás na Jablonecku jsou náročné kamenité terény a tudíž mapy musí být dost generalizované. Míra generalizace mě proto nepřekvapila. Naopak mé připomínky k mapě (jinak velice kvalitní) často směřovaly k ještě větší generalizaci některých míst.

 

Provázely práce nějaké nečekané a/nebo zásadní zvraty, resp. nějaké netypické situace ?

Zásadní problém nastal v září 2015, kdy se kvůli problému s pozemkem změnilo místo arény. Musel jsem tratě v podstatě kompletně přestavět. Na rovinu se přiznám, že jsem přemýšlel, jestli s tím neseknu. Doufám, že jsme si to už vybrali a větší problémy se nám vyhnou.

 

Když člověk pořádá pro svůj oddíl, většinou to nemá tak daleko, asi to při takové vzdálenosti byla trochu komplikace?

To určitě. Pořádně jsem se dostal do terénu, až když jsem měl v podstatě postaveno. Poté ještě několikrát, nicméně vzdálenost je docela velkým handicapem. Když člověk udělá nějakou změnu v trati, rád by si ji ověřil v terénu. Takhle čeká, až se mu uvolní den nebo spíš víkend, protože jen cesta tam a zpět mi zabere 8-9 hod.

 

Jakožto stavitele štafet - utkvěl ti nějaký konkrétní závod štafet v paměti, třeba právě i pro jeho stavbu?

Moc se mi líbily štafety při JMS v Hradci Králové (2013) a MED v Jindřichově Hradci (2011). Neříkám to jen z určité národní hrdosti, ale často se bohužel setkávám s přístupem na světových soutěžích, že štafety jsou ty poslední, nemají přesnou definici a jsou často docela odfláklé.

 

Případně ještě jestli se dá odhadnout čas, který jsi tomu doteď věnoval…? Doma u stolu/počítače, v terénu..

Nedokážu odhadnout, ale rozhodně desítky, možná stovky hodin. Základní koncepci jsem měl vždy vytvořenou relativně rychle, nejhorší byly takové "detaily" jako TV, zkracování tratě podle požadavků kontrolorů atp. Člověk občas do toho čučí celý večer a nic ;).

 

Jakou zvěř jsi dosud spatřil při práci ve „svém“ prostoru?

Zatím jen velká stáda jelenů a srnek ;).

 

Troufneš si tipnout, kdo by tvoje tratě mohl vyhrát?

Češky a Češi? ;)

 

 

ptal se Petr Kadeřávek



generální partner
hlavní partneři

hlavní mediální partner
mediální partneři
nápojoví partneři

partneři

podporovatelé

partnerská samospráva

pořadatelé